instellingen
Pieken in geluid tellen niet mee

Pieken in geluid tellen niet mee

Als de eerste jaarrapportage van de geluidsmeetpalen in Best één ding aantoont, is het dat de Wet geluidshinder niet voldoet. Want de pieken in het verkeerslawaai waar de mensen juist last van hebben, vallen weg in de daggemiddeldes.

Dat stellen de Bestse bewonersoverleggen Batadorp en Villawijk/Koekoeksbos naar aanleiding van de presentatie van de cijfers vanavond in het gemeentehuis. Zij pleiten al langer voor aanpassing van de Nederlandse wet, omdat die nu niet voorziet in bescherming tegen 'cumulatief' geluid van diverse verkeersbronnen. Maar nu blijkt dat de wet ook geen rekening houdt met geluidspieken als een langsdenderende goederentrein of een overvliegende straaljager.

Best was vorig jaar de eerste gemeente in de regio die voor eigen rekening geluidsmeetpalen van Sensornet liet plaatsen. Het initiatief wordt in de regio met belangstelling gevolgd: per slot van rekening wil Eindhoven Airport de komende jaren fors groeien. Maar dorp en en woonwijken hebben ook te maken met groei van het aantal goederentreinen en het snelwegverkeer. Kun je als overheid en inwoners met een eigen, objectief geluidsmeetsysteem de vinger aan de pols te houden?

Het antwoord op die vraag is ja, zo concluderen de bewonersoverleggen. Voor het eerst is een heel jaar lang nauwkeurig gemeten en vastgelegd hoeveel lawaai er in de wijk is, en wanneer en waardoor het wordt veroorzaakt.

Het lastige is alleen dat het rapport een vertaalslag maakt naar het 'daggemiddelde' aan geluid, omdat de Nederlandse wet geluidhinder dit als uitgangspunt neemt. Pieken vallen zo 'weg' tegen stille momenten, drukke dagen tegen de rustige zaterdag en zondag. Wie alleen naar de eindcijfers van de jaarrapportage van Sensornet kijkt, kan zo ten onrechte het idee krijgen dat er niet veel aan de hand is.

“Juist de piekgeluidsbelastingen waar de bewoners zich aan ergeren, zijn onzichtbaar. Deze piekgeluidsbelastingen worden als het ware volledig weggemiddeld”, zeggen Rob van Geuns en Wim Scheffers van het bewonersoverleg Villawijk/Koekoekdorp en Hans Schulte van bewonersoverleg Batadorp. Bij het geluid van vliegverkeer geldt dat 'camouflage-effect' van het uitmiddelen nog het sterkst, aldus de bewonersoverleggen. “Als boven de wijken twee keer per dag een AWACS (vliegend radarstation van militairen-red.) rondjes draait geeft dat geweldig irriterende overlast. Kinderen lopen huilend naar binnen. Maar de grafieken met daggemiddeldes laten dit niet zien.”

Gemiddelde aan geluid is niet hoog, pieken wel

Het daggemiddelde aan verkeersgeluid in zuidelijk Best is met 51 tot 53 decibel niet uitzonderlijk hoog, zo blijkt uit het onderzoek van Sensornet. Met name bij treinen en vliegtuigen is er wel sprake van grote uitschieters. Dat zegt Arnaud Kok. Als onderzoeker van DGMR licht hij vanavond de eerste geluidsrapportage van Best toe in het gemeentehuis. “Best heeft eerder net als andere gemeenten in verstedelijkte gebieden een geluidskaart moeten opstellen om te voldoen aan Europese richtlijnen. Met de meting hebben we willen vaststellen hoeveel geluid hier nou eigenlijk écht is.

Dat blijkt voor zuidelijk Best over het algemeen overeen te komen met die kaart. ”Het daggemiddelde van Villawijk/Koekoeksbos zit op 51 decibel, Batadorp op 53. Dat is hoger dan de landelijke voorkeursgrenswaarde van 48, maar de Nederlandse wetgever acht dergelijke geluidsniveaus bij nieuwbouw toelaatbaar. Wel is er verspreid over de uren en dagen sprake van forse uitschieters in geluid, ook tussen vliegtuigen en treinen onderling. Kok: “Tien procent van de treinen zit bijvoorbeeld boven de 80 db, zo blijkt uit de geluidsmeetpaal bij het spoor. ”Vliegtuigen doen vooral van zich horen in Villawijk/Koekoeksbos. Hier pikte de geluidsmeetpaal bijna negenduizend vluchten op gedurende de meetperiode van dertien maanden, met een gemiddeld geluidsniveau van 65 db. In Batadorp 'hoorde' de geluidsmeetpaal 2.800 vliegtuigen, met een gemiddeld geluid van 60 db. Geluid van militaire vliegtuigen sprong er volgens Kok niet uit, afgezien van incidentele inzet van straaljagers. Maar ook tussen vliegtuigen in de burgerluchtvaart is onderling veel verschil. “Dat vond ik verrassend: de Boeing 737's veroorzaken gemiddeld ongeveer 3 db meer geluid dan de Airbus A320.”

Een derde belangrijke uitkomst is de invloed van wind. “Wij hebben die invloed nu objectief vastgesteld, en het blijkt zo'n 10 db te kunnen schelen.”

Bron: Eindhovens Dagblad

Meetrapport met analyse metingen

Naar nieuwsoverzicht
delen
  • Google+
  • LinkedIn
  • NUjij